Svar: Kost til en 1-årig, der ikke er interesseret
22. marts 2017
Alder:
13 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er stoppet med at amme. Det sikrer, at din datter ikke fylder sig op med mælk i maven, så der ikke er plads til anden og mere sufficient mad. Og hun er tydeligvis også blevet mere sulten, for når du giver hende grød, lasagne eller frisklavet kylling, så spiser hun jo rigtig fint.. men når der er anden mad på menuen, så er det sværere...
Og det skyldes hendes alder. Det er sådan, at man i forhold til børn og mad taler om et vindue, og vinduet står åbent i 7-8 måneders alderen. Netop i denne alder har børn naturligt lyst til at putte i munden, de undersøger med munden, og de begynder ofte at have lyst til at bruge deres gumme, tygger og vil gerne smage, gumle og bearbejde føden i munden. Og i takt med at barnet bliver ældre, så lukker vinduet mere og mere i. Og efter 1 års alderen, så står det på klem.. Det betyder, at det ikke lukker helt i, du kan stadig introducere forskellige fødevarer, men det er betydeligt sværere i denne alder... Hun putter ikke længere ting i munden, hun smager ikke bare på det, du serverer for hende, det kan være sjovere at undersøge maden ved at skubben den ud over bordkanten eller mase den mellem fingrene - eller se, hvordan du reagerer...
Naturligvis kan øreproblemer og anden sygdom spille ind. Det nedsætter appetitten og øger også behovet for amning osv. og tingene hænger jo sammen. Men med den alder hun har nu, så har du lidt udfordringer for dig - og det er rigtig vigtigt, at dit fokus lige nu bliver, at hun er glad for mad og at hun spiser. Hun har brug for næringen, hun holder ikke længere sin vægtkurve og hun skal have mad. Men selvom du næsten kan gå i panik over, at hun ikke spiser særlig meget, så skal fokus være, at hun skal forbinde det at spise med noget rart.
Derfor skal du give hende mad, som du ved, at hun kan lide og mad som er i en konsistens, som hun kan kapere. Hun har stadig brug for skemad. Det er vigtigt, at du stadig giver hende grød og mos. And, nudler, bønnespirer, rød og grøn peber - det lyder rigtig lækkert, men til hende, skal det moses og gives med en ske.. Det skal være let at spise ligesom lasagne mv. Og de dage, hvor I får noget, som ikke kan moses og laves til en ret der passer til hende i konsistensen, så må du give hende færdiglavede retter købt på glas. Der er masser af muligheder, så hun stadig får variation og så må jeres mad introduceres stille og roligt. Familiemaden er udgangspunktet, men hvis hun ikke kan spise det, så giv hende færdiglavet babymad.
Det er rigtig fint, at I giver hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Giv hende gerne lidt letmælk sammen med - tal evt. med lægen om hvorvidt hun bør tilbydes 100ml sødmælk, for at få lidt ekstra fedtstof... og så skal hun puttes uden brystet og sove til næste morgen, hvor dagen så starter med grød. MEN - prøv om I kan undgå at give grød allerede kl 04.. For så bliver hun ved med at vågne op der, fordi hun er sulten og forventer at det er spisetid - og det har ingen af jer glæde af på sigt. Giv hende lidt vand, hvis hun er tørstig og prøv om du ved at putte med hende kan få hende videre i søvnen - og træk så tidspunktet for morgengrød så meget som muligt. Det er nok for sent at få grøden kl 7-8, men hun kan måske godt lære at vente til kl 06...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 06-06.30: Grød - den grød hun nu er glad for og gerne vil spise er fin :) Vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk frugt i hånden, som hun selv kan sidde og sutte på, lidt bær, som hun kan spise med fingrene og følg efter med lidt frugtmos. Giv hende også gerne små bidder af en bolle med smør og måske lidt ost... Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Det er vigtigt, at hun får mos. Derudover kan du supplere med lidt små rugbrødshapsere, ½ hårdkogt æg eller lignende, som hun selv kan forsøge at spise, hvis hun er interesseret. Vand af kop.
Tilbydes evt. en moset banan lige før hun puttes, evt. sammen med 50 ml letmælk (eller sødmælk...) Puttes ca kl 13 - det afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden og små bidder af en bolle med lidt smør... hun kan også få lidt yoghurt med mysli fra Semper, som I nogle gange giver som morgenmad. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - moset. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Brug meget gerne sove til smag og for at sikre hende fedtstof - og for at se om det kan få hende til at spise kartofler, ris og pasta - ligesom hun jo er glad for lasagne... :) Og gerne suppleret med lidt mad i stykker, som hun selv kan sidde og holde i hånden eller øve sig i at spise. Hvis I får noget, som hun ikke kan spise og som ikke kan moses til en konsistens, som hun kan kapere, så giv hende mad fra glas. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, får børstet tænder.
Puttes til natten ca 19.30-20
Hvis hun vågner om natten, så forsøg at få hende videre, uden at give hende noget i munden og tidlig morgen, kan hun så tilbydes vand...
Det næste halve år er af stor betydning for hendes lyst til at spise og hendes interesse for mad generelt. Når hun først bliver 18 måneder, så bliver det endnu sværere at få hende til at smage og spise mad... Derfor er det vigtigt, at I lige nu holder fokus på, at hun skal være glad for mad. Det at spise, skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, noget I og hun ser frem til.. Og derfor skal hun have mad, som hun er tryg ved, mad som hun gerne vil spise, så i takt med at hun netop oplever, at det er okay at spise, så vil hun forhåbentlig begynde at ture smage lidt mere, spise lidt mere...
Jeg håber, at I kan bruge dise tanker videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Og rigtig god weekend, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske